Strategisch groeiplan voor Grexx

"WYS is onze gids als het gaat om go-to-market strategie."

Meet the client

PIETER - GREXX

We spraken met Pieter, de Chief Executive Officer bij Grexx. Grexx is een gerenommeerde partij op het gebied van low-code, ze bewegen mee met de klantbehoefte om zelf aan de slag te gaan met software, dit is dan ook waarom Grexx een low-code platform ontwikkelde waar bedrijven zelf maatwerk software te kunnen maken, zonder gedoe.

De oplossing...

Met Grexx hebben een go-to-market strategie gevormd waardoor de komende maanden precies is uitgestippeld welke hypothesen er getoetst worden. Een van de grootste struikelblokken in het begin was het afbakanen van de total addressable market. Door verschillende workshops hebben we gezamenlijk het value proposition canvas ingevuld waarna we een stuk gerichter men uit de DMU kunnen aanspreken. 

In het begin werd al snel duidelijk dat men niet lang op de website bleef en vaak maar één pagina bezocht. Door het implementeren van Hotjar zijn is er op zoek gegaan waaraan dat lag. De conclusie was al snel dat het verhaal op de website niet aansluit met de informatie die de DMU zocht. Het verhaal werd namelijk vanuit Grexx verteld en niet zozeer vanuit het oogpunt van de DMU. 

Er is gekozen om de websitestructuur met bijdehorende teksten opnieuw te laten bouwen. Doordat het value proposition canvas reeds was ingevuld, waren specifieke oplossingen voor pijnpunten van de DMU snel duidelijk.

LinkedIn post van Grexx

Nadat de basis (goed converterende website) op orde was bij Grexx zijn er verschillende experimenten uitgevoeren. Van SEO geoptimaliseerde blogs, Google Search Ads, podcasts en adverteren op LinkedIn. Strategie en uitvoering wordt volledig uithanden gegeven. Een van de experimenten die gedaan werd was een het posten van berichten op LinkedIn vanuit het profiel van de CFO. In dit specifieke voorbeeld: plaatste we een artikel op Sprout waar vervolgens een aankondiging mee gedaan werd. Op deze manier straalt Grexx meer professionaliteit uit.

...en het resultaat!

Na jaren geen marketing en sales bedreven te hebben, was het zoeken wat de beste golflengte is. Het belangrijkste resultaat voor ons, het enthousiasmeren van de organisatie die serieus aan de slag gaat met de handvatten die wij aanreiken. Er is een team (marketing en sales) samengesteld wat cross-functioneel samenwerkt en doelen behaald. 

Daarnaast zitten bezoekers langer op de website en bekijken meer pagina’s. Informatie is beter te vinden en hierdoor wordt er vaker contact gezocht met Grexx. Verschillende leads melden zich voor een proefperiode, samenwerkingsverband of het afnemen van het low-code platform.

Maarten van Willigen lachend achter een laptop
@Maarten
November 18, 2023
4
minuten leestijd

Ik zag het voor me, nu moet ik het ook anderen laten zien.

Inspiratie vond ik overal, van mijn eigen ervaringen in de energiebranche tot de oogopenende documentaire "Here Comes the Sun" van Tegenlicht. Deze bronnen bevestigden wat ik al voor me zag: een slim energiesysteem was niet alleen mogelijk, het was dichterbij dan we dachten. Maar dan moeten we dat anderen ook laten zien.

Tags:
#groeiplan
#automatisering
#consult
#linkedin
#video marketing

#1 Die onrust werd mijn drijfveer

Ik werkte hard in de energiesector, maar iets knaagde aan me; het kon beter, het moest beter. Die onrust werd mijn drijfveer, en zo begon het avontuur dat zeker niet ging over geld of roem, maar over pure passie voor energie-innovatie. Voor het anders willen doen.

"Here Comes the Sun"

Mijn visie was duidelijk: een systeem waarin niet alleen de grote energieconglomeraten profiteerden. Nee, dit systeem zou de macht verschuiven. Lokale bedrijventerreinen, andere grootverbruikers en commercieel vastgoed zouden niet alleen energie aan het net leveren, maar ook aanzienlijk profiteren. Het was een uitdagend beeld, en de moeilijkste stap was het aan anderen tonen.

Team van Enerzien
Elke mogelijke opdracht aangepakt

Met niets meer dan een droom en een dosis doorzettingsvermogen, heb ik drie jaar lang elke mogelijke opdracht aangepakt om dit 'slimme energiesysteem' te realiseren. Ondanks dat het nog niet bestond in de markt, bouwde ik een uitgebreid netwerk op, innoveerde en experimenteerde erop los, creëerde indrukwekkende projecten — vaak voor veel te weinig geld. Maar ik was gedreven door een visie, niet door winst.

#2 Volgende fase brak aan

Langzaamaan begon de markt te veranderen. Aangewakkerd door een overvol energienet, begon men de waarde van lokale en duurzame energieproductie te zien. Grote zonnedaken werden geïntegreerd in het systeem; lokale productie en consumptie van energie waren nu een realiteit. Afnemers werden ook leveranciers, en de groei zette door.

"We zijn recent naar B.Amsterdam verhuisd om andere ondernemers te ontmoeten en een inspirerende werkplek te hebben."

De volgende fase brak aan toen Rick Peters, een vriend en mede-ondernemer van de TU Delft, zich aansloot bij het project. Enkele maanden later voegden nog twee werknemers zich bij ons, en onlangs verhuisden we naar een dynamisch nieuw kantoor, waar we werden versterkt door nog twee topkrachten.

Wie is onze ideale klant? Welk aanbod willen we die klant doen? En hoe communiceren we dat helder en gefocust?

#3 Maar deze groei brengt ook uitdagingen met zich mee.

Enerzien heeft al veel indrukwekkende projecten afgerond.

  • Grootschalige batterij systemen
  • Laadstations voor elektrische vrachtwagens
  • Zonnedaken op distributie centra
  • Slimme energiesystemen als e-boilers en warmtekrachtkoppelingen

Nu is het moment aangebroken om te kiezen voor welke klanten we willen werken en welke niet. Wie is onze ideale klant? Welk aanbod willen we die klant doen? En hoe communiceren we dat helder en gefocust?  Dit alles om nog mooiere opdrachten binnen te halen en ons netwerk verder uit te breiden. Maar ook om de juiste mensen te vinden die de werkzaamheden kunnen blijven realiseren.

Dus focussen we op groei, zowel door het binnenhalen van opdrachten buiten ons huidige netwerk als door het vinden van de juiste teamleden.
Behind the scenes - video explainers opnemen

#4 Hier komt WYS in beeld.

Toen we bij Enerzien een duidelijker beeld wilden krijgen van wie onze 'ideale klanten' zijn, hebben we met behulp van WYS een interactieve sessie georganiseerd. Samen met het team brachten we alle belangrijke beslissers binnen onze doelorganisaties in kaart, wat ons een volledig overzicht gaf van het 'buying committee'. Door dit te doen aan de hand van het Value Proposition Canvas, konden we de specifieke behoeften en passies van deze groep identificeren, wat ons enorm helpt om gerichte content te creëren en efficiënt te communiceren tijdens het verkoopproces.

Met behulp van WYS een interactieve sessie georganiseerd. Samen met het team brachten we alle belangrijke beslissers binnen onze doelorganisaties in kaart, wat ons een volledig overzicht gaf van het 'buying committee'.

Deze inzichten hebben ons ertoe aangezet onze website grondig aan te passen. Nu spreekt het design direct aan en herkennen onze 'ideale klanten' zichzelf meteen bij het bezoeken van onze site. We hebben ook onze prestatie-metingen aangescherpt, en het is duidelijk dat we steeds vaker de juiste bedrijven bereiken.

De uitdagingen bij het aantrekken van nieuwe teamleden, vooral in een markt waarin technische vaardigheden zeer gewild zijn, hebben ons creatief gemaakt.

We produceren nu diverse snackable, binge-waardige video's die binnenkort te zien zijn op onze sociale media en in advertenties (zonder budget en tijd op het spel te zetten). Daarnaast zetten we een LinkedIn-automatiseringscampagne in via het persoonlijke profiel van Rick, die niet alleen connectieverzoeken stuurt, maar bij acceptatie ook meteen een persoonlijk bericht.

Deze aanpak voelt verrassend echt aan en heeft al veel positieve reacties opgeleverd. Deze tactiek gaan we ook gebruiken voor het werven van medior posities.

Bij Enerzien erkennen we dat groei een strategische aanpak vereist, zeker in een groeimarkt. Marketing en communicatie zijn cruciaal; iets wat je niet 'erbij' kunt doen als je serieus wilt groeien.

#5 Concreet groeiplan met 90-dagen plan

Daarom werken we samen met WYS, die ons helpt bij het scherpstellen van onze langetermijnvisie en het ontwikkelen van een strategisch groeiplan. Dit plan fungeert als een handleiding voor de komende jaren en helpt ons stap voor stap onze doelen te bereiken.

Wat ik fijn vind is dat we werken met een 90-dagen programma, waarin we elke week bepaalde delen van ons groeiplan aanpakken. Dit geeft structuur en zorgt ervoor dat we continu vooruitgang boeken, iets wat essentieel is voor het succes van een start-up. Deze regelmatige cadans van plannen en uitvoeren, met de kennis en steun van een sparringpartner zoals WYS, maakt het mogelijk om gefocust te blijven en stap voor stap naar ons einddoel te werken.

Dankzij deze aanpak zijn we niet alleen veel zichtbaarder geworden met de projecten die we hebben uitgevoerd, maar ook in het delen van onze kennis en expertise.

We zijn niet alleen veel zichtbaarder geworden met de projecten die we hebben uitgevoerd, maar ook in het delen van onze kennis en expertise.

Rens en later ik zagen het voor ons, nu is het tijd om het aan andere te laten zien.

#6 van 'know how' naar 'show how'

Onze transitie van 'know how' naar 'show how' laat zien wat we hier samen bereiken en welke mooie resultaten we leveren. Dit komt ook tot uiting in onze website-updates die nu veel beter passen bij wie we zijn en de klanten die we bedienen, en in de klantcases die we delen op LinkedIn en Instagram.

Zal ik WYS aanraden? Absoluut.