Demand generation met UV Smart

"Flexibel, expertise en resultaten. We werken samen naar een groter doel. "

Meet the client

Nicolas - UV Smart

Hoe zorg je er voor dat stakeholders in ziekenhuizen over de hele wereld snappen welk probleem dit product oplost en dat het helemaal veilig is. Met WYS helpen we UV Smart met het bereiken van de doelgroep via LinkedIn posting en advertenties.

De oplossing...

WYS ondersteunt UV Smart met het bereiken van hun doelgroep via LinkedIn. Dit wordt gedaan door middel van LinkedIn posting, outreach en advertenties. Een ideale combinatie om steeds weer bij de doelgroep in beeld te komen met de unieke propositie van UV Smart. Het bedrijf blijft hierdoor top-of-mind en wordt er gezocht naar een interactie met de doelgroep. De interactie kan bijvoorbeeld zijn een webinar, whitepaper of het lezen van een nieuwe studie.

De strategie begon bij het formuleren van de target group aan de hand van functietitels. Doordat ziekenhuizen een vrij conservatieve markt is, is ervoor gekozen om een outbound strategie te combineren met een inbound strategie. Door dit systematisch per functietitel aan te pakken, hierdoor wordt de doelgroep op verschillende manieren aangesproken zonder dat het 'salesy' over komt.

N.B. toen LinkedIn Thought Leader Ads had ingetroduceerd, zijn we gelijk begonnen met experimenteren.

Ook is er gewerkt aan een Salestool. Deze salestool zorgt er voor dat de doelgroep gemakkelijk kan bekijken wat zij kunnen besparen in geld, tijd en CO2 als zij de producten van UV Smart gaan gebruiken. Dit gebeurd aan de hand van een aantal variabelen die de bezoeker kan instellen voor zijn of haar situatie.

...en het resultaat!

De advertenties en LinkedIn posts die hebben we ingezet, moesten in eerste instantie bijdragen aan de Awareness van UV Smart. Men moet geinspireerd worden om op zoek te gaan naar het bedrijf. Een goede graadmeter hiervoor is de Engagement in de gaten houden, maar ook het aantal Branded Searches op Google. In het geval van UV Smart, dat ging de goede kant op!

Daarnaast zetten we 5 LinkedIn profielen van het management- en salesteam in om actief een gesrek aan te gaan met prospects. Concrete cijfers zijn hiervan: 2 klanten, 10 SQL’s en 35 geïnteresseerden. Op bovenstaande profielen schrijven we individuele posts waardoor er een wisselwerking ontstaat tussen inspireren en actief benaderen.

Maarten van Willigen lachend achter een laptop
@Maarten
Mei 18, 2024
4
minuten leestijd

Ik zag een decentraal energie systeem voor me, nu moet ik het de rest van Nederland laten zien

Inspiratie vond ik overal, van mijn eigen ervaringen in de energiebranche tot de oogopenende documentaire "Here Comes the Sun" van Tegenlicht. Deze bronnen bevestigden wat ik al voor me zag: een slim energiesysteem was niet alleen mogelijk, het was dichterbij dan we dachten. Maar dan moeten we dat ook aan Nederland laten zien.

Tags:
#groeiplan
#positionering
#consult
#linkedin
#video marketing

#1 "Die onrust werd mijn drijfveer" - het ondernemers verhaal van Enerzien in samenwerking met WYS.

Ik werkte hard in de energiesector, maar iets knaagde aan me; het kon beter, het moest beter. Die onrust werd mijn drijfveer, en zo begon het avontuur dat zeker niet ging over geld of roem, maar over pure passie voor energie-innovatie. Voor het anders willen doen.

"Here Comes the Sun"

Mijn visie was duidelijk: een systeem waarin niet alleen de grote energieconglomeraten profiteerden. Nee, dit systeem zou de macht verschuiven. Lokale bedrijventerreinen, andere grootverbruikers en commercieel vastgoed zouden niet alleen energie aan het net leveren, maar ook aanzienlijk profiteren. Het was een uitdagend beeld, en de moeilijkste stap was het aan anderen tonen.

Team van Enerzien
Elke mogelijke opdracht aangepakt

Met niets meer dan een droom en een dosis doorzettingsvermogen, heb ik drie jaar lang elke mogelijke opdracht aangepakt om dit 'slimme energiesysteem' te realiseren. Ondanks dat het nog niet bestond in de markt, bouwde ik een uitgebreid netwerk op, innoveerde en experimenteerde erop los, creëerde indrukwekkende projecten — vaak voor veel te weinig geld. Maar ik was gedreven door een visie, niet door winst.

#2 Volgende groei fase brak aan.

Langzaamaan begon de markt te veranderen. Aangewakkerd door een overvol energienet, begon men de waarde van lokale en duurzame energieproductie te zien. Grote zonnedaken werden geïntegreerd in het systeem; lokale productie en consumptie van energie waren nu een realiteit. Afnemers werden ook leveranciers, en de groei zette door.

"We zijn recent naar B.Amsterdam verhuisd om andere ondernemers te ontmoeten en een inspirerende werkplek te hebben."

De volgende fase brak aan toen Rick Peters, een vriend en mede-ondernemer van de TU Delft, zich aansloot bij het project. Enkele maanden later voegden nog twee werknemers zich bij ons, en onlangs verhuisden we naar een dynamisch nieuw kantoor, waar we werden versterkt door nog twee topkrachten.

Wie is onze ideale klant? Welk aanbod willen we die klant doen? En hoe communiceren we dat helder en gefocust?

#3 Maar deze groei brengt ook uitdagingen met zich mee.

Enerzien heeft al veel indrukwekkende projecten afgerond.

  • Grootschalige batterij systemen
  • Laadstations voor elektrische vrachtwagens
  • Zonnedaken op distributie centra
  • Slimme energiesystemen als e-boilers en warmtekrachtkoppelingen

Nu is het moment aangebroken om te kiezen voor welke klanten we willen werken en welke niet. Wie is onze ideale klant? Welk aanbod willen we die klant doen? En hoe communiceren we dat helder en gefocust?  Dit alles om nog mooiere opdrachten binnen te halen en ons netwerk verder uit te breiden. Maar ook om de juiste mensen te vinden die de werkzaamheden kunnen blijven realiseren.

Dus focussen we op groei, zowel door het binnenhalen van opdrachten buiten ons huidige netwerk als door het vinden van de juiste teamleden.
Behind the scenes - video explainers opnemen

#4 Hier komt WYS in beeld. Hoe pakken we het aan met marketing?

Toen we bij Enerzien een duidelijker beeld wilden krijgen van wie onze 'ideale klanten' zijn, hebben we met behulp van WYS een interactieve sessie georganiseerd. Samen met het team brachten we alle belangrijke beslissers binnen onze doelorganisaties in kaart, wat ons een volledig overzicht gaf van het 'buying committee'. Door dit te doen aan de hand van het Value Proposition Canvas, konden we de specifieke behoeften en passies van deze groep identificeren, wat ons enorm helpt om gerichte content te creëren en efficiënt te communiceren tijdens het verkoopproces.

Met behulp van WYS een interactieve sessie georganiseerd. Samen met het team brachten we alle belangrijke beslissers binnen onze doelorganisaties in kaart, wat ons een volledig overzicht gaf van het 'buying committee'.

Deze inzichten hebben ons ertoe aangezet onze website grondig aan te passen. Nu spreekt het design direct aan en herkennen onze 'ideale klanten' zichzelf meteen bij het bezoeken van onze site. We hebben ook onze prestatie-metingen aangescherpt, en het is duidelijk dat we steeds vaker de juiste bedrijven bereiken.

Value proposition per ideale klant.

De uitdagingen bij het aantrekken van nieuwe teamleden, vooral in een markt waarin technische vaardigheden zeer gewild zijn, hebben ons creatief gemaakt.

We produceren nu diverse snackable, binge-waardige video's die  te zien zijn op onze sociale media en in advertenties. Daarnaast zetten we een LinkedIn-automatiseringscampagne in via het persoonlijke profiel van Rick, die niet alleen connectieverzoeken stuurt, maar bij acceptatie ook meteen een persoonlijk bericht.
Video marketing

Deze aanpak voelt verrassend echt aan en heeft al veel positieve reacties opgeleverd. Deze tactiek gaan we ook gebruiken voor het werven van medior posities.

Bij Enerzien erkennen we dat groei een strategische aanpak vereist, zeker in een groeimarkt. Marketing en communicatie zijn cruciaal; iets wat je niet 'erbij' kunt doen als je serieus wilt groeien.

#5 Concreet groeiplan met daarin ook 90-dagen aan marketing acties vastgelegd.

Daarom werken we samen met WYS, die ons helpt bij het scherpstellen van onze langetermijnvisie en het ontwikkelen van een strategisch groeiplan. Dit plan fungeert als een handleiding voor de komende jaren en helpt ons stap voor stap onze doelen te bereiken.

Onderdeel groeiplan

Wat ik fijn vind is dat we werken met een 90-dagen programma, waarin we elke week bepaalde delen van ons groeiplan aanpakken. Dit geeft structuur en zorgt ervoor dat we continu vooruitgang boeken, iets wat essentieel is voor het succes van een start-up. Deze regelmatige cadans van plannen en uitvoeren, met de kennis en steun van een sparringpartner zoals WYS, maakt het mogelijk om gefocust te blijven en stap voor stap naar ons einddoel te werken.

Dankzij deze aanpak zijn we niet alleen veel zichtbaarder geworden met de projecten die we hebben uitgevoerd, maar ook in het delen van onze kennis en expertise.

We zijn niet alleen veel zichtbaarder geworden met de projecten die we hebben uitgevoerd, maar ook in het delen van onze kennis en expertise.

Rens en later ik zagen het voor ons, nu is het tijd om het aan de rest van de wereld te laten zien.

#6 van 'know how' naar 'show how'

Onze transitie van 'know how' naar 'show how' laat zien wat we hier samen bereiken en welke mooie resultaten we leveren. Dit komt ook tot uiting in onze website-updates die nu veel beter passen bij wie we zijn en de klanten die we bedienen, en in de klantcases die we delen op LinkedIn en Instagram.

klantcase op linkedin

Zal ik WYS aanraden? Absoluut.