De marketing flow die je duurzaam helpt groeien.

Het laten groeien van je bedrijf vereist meer dan alleen het inzetten van losse tactieken. In een competitieve markt levert dit weinig op. Kies daarom voor een strategische en holistische wijze.

Bij WYS stimuleren we omzetgroei met:

1. Strategische marketing + samenhangende tactieken.
2. Nieuwe klanten + behoud van klanten.

Onderstaand framework gebruiken we als leidraad zodra je positionering (value proposition) en product-market-fit op orde is.

Nieuwsgierig naar echte resultaten?

framework

Groeien met ons krachtige marketing framework.

Het WYS framework is de basis van elke strategie. Het resultaat? Een systematische aanpak voor voorspelbare groei.

1. Big Hairy Audacious Goal.

Dream big! Ieder bedrijf heeft een visie. Een doel dat misschien te groot is om realistisch te zijn, maar dat wel inspireert. Wil je de Salesforce of Adobe van jouw industrie worden? Wil je dat de hele wereld jouw bedrijfsnaam kent of dat jouw producten nooit kapot gaan?

Onze methodiek begint bij het ultieme doel. Niet om dit in no time te bereiken, maar wel om richting te vinden. Met een Big Hairy Audacious Goal (BHAG) in beeld behouden we op lange termijn focus.

Voorbeeld: stel, jouw product is een handige no-code tool. Je BHAG? Met jouw tool kan iedereen zonder development kennis een applicatie bouwen. 

BHAG Schematisch in piramide vorm
BHAG schematisch weergegeven

2. North Star Metric.

Terwijl de BHAG inspireert, is deze vaak breed en lastig meetbaar. Hier komt de North Star Metric in beeld. Gebaseerd op de BHAG, biedt de North Star Metric een concrete, meetbare indicator die direct gekoppeld is aan het bereiken van een groter doel. De North Star Metric maakt de BHAG specifieker en helpt bij het stellen van lange termijn doelen.

Voorbeeld: een goede North Star Metric is het omhoog brengen van het aantal maandelijkse gebruikers van je no-code tool. Over 10 jaar hoop je bijvoorbeeld 1 miljoen actieve gebruikers te hebben bereikt. 

3. One Metric That Matters.

BHAG en North Star Metric in beeld? Met de One Metric That Matters (OMTM) kiezen we  een aantal specifieke en haalbare metrics om te focussen in een specifieke periode.

Voorbeeld:
is je North Star Metric het bereiken van 1 miljoen actieve gebruikers van je no-code tool?

Dan kun je denken aan de volgende OMTM’s:
-
Het aantal nieuwe gebruikers per maand.
- Het aantal gebruikers dat na een proefperiode een betaald abonnement afsluit.
- Het aantal gebruikers dat na 3 maanden klant blijft.

BHAG uitleg fase 3
BHAG uitleg fase 2

4 . Experimenten

Tijdens de laatste stap kan de tactiek bijna beginnen. We kijken naar de gekozen OMTM’s en kiezen per doel een aantal experimenten. Niet omdat we in het wilde weg dingen gaan proberen, maar juist omdat ieder bedrijf en iedere doelgroep anders is. Met experimenten hoef je niet te gissen, maar laten je analyses zien wat wel en niet werkt. Zo werk je met doelgerichte stappen richting je belangrijkste indicatoren.

Voorbeeld: je wilt het maandelijks aantal nieuwe gebruikers van je no-code tool verhogen. Om dit te bereiken, ga je experimenteren met linkbuilding, blogs, online advertenties en retargeting. Je kiest welke experimenten de hoogste prioriteit hebben en plaatst deze bovenaan de lijst.

Prioriteren van experimenten

Waar begin je en waarmee ga je nou daadwerkelijk aan de slag? We brainstormen ons suf met ideeën voor online en offline voor jouw bedrijf. Door systematisch aan de slag te gaan, prioriteren we deze aan de hand van: Impact, Confidence en Ease op een schaal van 1 tot 10. Deze drie vermenigvuldigen we met elkaar en daar komt een totaal score uit. Kan je het nog volgen? Hierbij een concreet voorbeeld.

Idee: LinkedIn advertenties
Impact: 6
Confidence: 6
‍Ease: 7
Totaal score: 252

Zo gaan we ieder idee af totdat we een juiste prioritering vinden in korte- en lange termijn experimenten. Is de score dan niet wat willekeurig? Eerlijk gezegd, baseren we deze op ervaring.

Vervolgens zetten we samen met onze klanten sprints in, ofwel periodes waarin we specifieke experimenten afronden. Na deze periode evalueren we de resultaten en nemen we de experimenten - vaak in een geoptimaliseerde vorm - nogmaals mee in de volgende sprint. Als we potentie zien natuurlijk. Zo niet, dan gaan we direct aan de slag met het volgende experiment. 

BHAG uitleg fase 1