Marketing strategie met Consult&Co

"De aanpak van WYS geeft de verdiepende laag waar we naar op zoek waren in onze strategie."

Meet the client

PIETER - CONSULT & CO.

Bij Consult&Co werken financiële experts die bedrijven ondersteunen met financieel advies, boekhouding, kostprijsberekeningen en nog veel meer. Alles is erop gericht om hun klanten verder te helpen groeien.

De oplossing...

Het doel was duidelijk, de markt moeten worden opgeschud. Saaie boekhoudkantoren zijn verleden tijd want ‘there’s a new kid in town’. De basis was het opstellen van een go-to-market strategie aan de hand van een strategisch groeiplan. Er zijn verschillende strategie sessies geweest waarbij onder andere het value proposition canvas is ingevuld. Het bedrijf is verder onder de loep genomen qua online uitingen, concurrenten analyse en huidige online rankings. 

Online propositie realiseren

Om consistent te zijn in de online communicatie was het belangrijk dat de website van Consult&Co het juiste verhaal presenteerde. Daarom moest er een nieuwe website komen, er is een nieuwe Webflow website gerealiseerd door Websitebezorgd waarbij de propositie tot zijn recht kwam. Ook is er gezamenlijk gewerkt aan de teksten, copy en indeling van de website.

Vervolgens is het experimenteren begonnen.

Onder andere met LinkedIn

Met één LinkedIn profiel van een medewerker is er verschillende content gemaakt in de vorm van video en geschreven tekst. De markt heeft kennisgemaakt met Consult&Co door ondernemers actief te benaderen door middel van LinkedIn.

Het doel: men inspireren met de organische posts op LinkedIn.

...en het resultaat!

Naast het organisch posten op LinkedIn en andere social media zijn we ook gestart met het ontwikkelen van een podcast. De perfecte plek voor Consult&Co om hun propositie duidelijk te maken. Van deze podcasts maken we enorm veel content met minimale tijdinspanning vanuit Consult&Co.

Bekijk hiernaast een voorbeeld van de podcast.

Deze podcast versnipperen we vervolgens tot meer dan 10 content stukken voor op LinkedIn en andere socials.

Wat is levert dit concreet op?

Door steeds in beeld te zijn bij de doelgroep met een duidelijke propositie: heeft men daadwerkelijk contact gezocht met Consult&Co. We waren nog geen maand bezig en de eerste vier geïnteresseerden melden zich. Daar is daadwerkelijk één klant in de eerst maand al uitgekomen.

nog MEer klantverhalen waar wij trots op zijn.

Onze klanten + b2b marketing = 🧗

We zijn het er allemaal over eens dat marketing zinvoller en persoonlijker kan zijn.

Maarten van Willigen lachend achter een laptop
@Maarten
November 18, 2023
4
minuten leestijd

Ik zag het voor me, nu moet ik het ook andere laten zien.

Inspiratie vond ik overal, van mijn eigen ervaringen in de energiebranche tot de oogopenende documentaire "Here Comes the Sun" van Tegenlicht. Deze bronnen bevestigden wat ik al voor me zag: een slim energiesysteem was niet alleen mogelijk, het was dichterbij dan we dachten. Maar dan moeten we dat anderen ook laten zien.

Tags:
#groeiplan
#automatisering
#consult
#linkedin
#video marketing

#1 Die onrust werd mijn drijfveer

Ik werkte hard in de energiesector, maar iets knaagde aan me; het kon beter, het moest beter. Die onrust werd mijn drijfveer, en zo begon het avontuur dat zeker niet ging over geld of roem, maar over pure passie voor energie-innovatie. Voor het anders willen doen.

"Here Comes the Sun"

Mijn visie was duidelijk: een systeem waarin niet alleen de grote energieconglomeraten profiteerden. Nee, dit systeem zou de macht verschuiven. Lokale bedrijventerreinen, andere grootverbruikers en commercieel vastgoed zouden niet alleen energie aan het net leveren, maar ook aanzienlijk profiteren. Het was een uitdagend beeld, en de moeilijkste stap was het aan anderen tonen.

Team van Enerzien
Elke mogelijke opdracht aangepakt

Met niets meer dan een droom en een dosis doorzettingsvermogen, heb ik drie jaar lang elke mogelijke opdracht aangepakt om dit 'slimme energiesysteem' te realiseren. Ondanks dat het nog niet bestond in de markt, bouwde ik een uitgebreid netwerk op, innoveerde en experimenteerde erop los, creëerde indrukwekkende projecten — vaak voor veel te weinig geld. Maar ik was gedreven door een visie, niet door winst.

#2 Volgende fase brak aan

Langzaamaan begon de markt te veranderen. Aangewakkerd door een overvol energienet, begon men de waarde van lokale en duurzame energieproductie te zien. Grote zonnedaken werden geïntegreerd in het systeem; lokale productie en consumptie van energie waren nu een realiteit. Afnemers werden ook leveranciers, en de groei zette door.

"We zijn recent naar B.Amsterdam verhuisd om andere ondernemers te ontmoeten en een inspirerende werkplek te hebben."

De volgende fase brak aan toen Rick Peters, een vriend en mede-ondernemer van de TU Delft, zich aansloot bij het project. Enkele maanden later voegden nog twee werknemers zich bij ons, en onlangs verhuisden we naar een dynamisch nieuw kantoor, waar we werden versterkt door nog twee topkrachten.

Wie is onze ideale klant? Welk aanbod willen we die klant doen? En hoe communiceren we dat helder en gefocust?

#3 Maar deze groei brengt ook uitdagingen met zich mee.

Enerzien heeft al veel indrukwekkende projecten afgerond.

  • Grootschalige batterij systemen
  • Laadstations voor elektrische vrachtwagens
  • Zonnedaken op distributie centra
  • Slimme energiesystemen als e-boilers en warmtekrachtkoppelingen

Nu is het moment aangebroken om te kiezen voor welke klanten we willen werken en welke niet. Wie is onze ideale klant? Welk aanbod willen we die klant doen? En hoe communiceren we dat helder en gefocust?  Dit alles om nog mooiere opdrachten binnen te halen en ons netwerk verder uit te breiden. Maar ook om de juiste mensen te vinden die de werkzaamheden kunnen blijven realiseren.

Dus focussen we op groei, zowel door het binnenhalen van opdrachten buiten ons huidige netwerk als door het vinden van de juiste teamleden.
Behind the scenes - video explainers opnemen

#4 Hier komt WYS in beeld.

Toen we bij Enerzien een duidelijker beeld wilden krijgen van wie onze 'ideale klanten' zijn, hebben we met behulp van WYS een interactieve sessie georganiseerd. Samen met het team brachten we alle belangrijke beslissers binnen onze doelorganisaties in kaart, wat ons een volledig overzicht gaf van het 'buying committee'. Door dit te doen, konden we de specifieke behoeften en passies van deze groep identificeren, wat ons enorm helpt om gerichte content te creëren en efficiënt te communiceren tijdens het verkoopproces.

Met behulp van WYS een interactieve sessie georganiseerd. Samen met het team brachten we alle belangrijke beslissers binnen onze doelorganisaties in kaart, wat ons een volledig overzicht gaf van het 'buying committee'.

Deze inzichten hebben ons ertoe aangezet onze website grondig aan te passen. Nu spreekt het design direct aan en herkennen onze 'ideale klanten' zichzelf meteen bij het bezoeken van onze site. We hebben ook onze prestatie-metingen aangescherpt, en het is duidelijk dat we steeds vaker de juiste bedrijven bereiken.

De uitdagingen bij het aantrekken van nieuwe teamleden, vooral in een markt waarin technische vaardigheden zeer gewild zijn, hebben ons creatief gemaakt.

We produceren nu diverse snackable, binge-waardige video's die binnenkort te zien zijn op onze sociale media en in advertenties (Zonder budget en tijd op het spel te zetten) Daarnaast zetten we een LinkedIn-automatiseringscampagne in via het persoonlijke profiel van Rick, die niet alleen connectieverzoeken stuurt, maar bij acceptatie ook meteen een persoonlijk bericht.

Deze aanpak voelt verrassend echt aan en heeft al veel positieve reacties opgeleverd. Deze tactiek gaan we ook gebruiken voor het werven van medior posities.

Bij Enerzien erkennen we dat groei een strategische aanpak vereist, zeker in een groeimarkt. Marketing en communicatie zijn cruciaal; iets wat je niet 'erbij' kunt doen als je serieus wilt groeien.

#5 Concreet groeiplan met 90-dagen plan

Daarom werken we samen met WYS, die ons helpt bij het scherpstellen van onze langetermijnvisie en het ontwikkelen van een strategisch groeiplan. Dit plan fungeert als een handleiding voor de komende jaren en helpt ons stap voor stap onze doelen te bereiken.

Wat ik fijn vind is dat we werken met een 90-dagen programma, waarin we elke week bepaalde delen van ons groeiplan aanpakken. Dit geeft structuur en zorgt ervoor dat we continu vooruitgang boeken, iets wat essentieel is voor het succes van een start-up. Deze regelmatige cadans van plannen en uitvoeren, met de kennis en steun van een sparringpartner zoals WYS, maakt het mogelijk om gefocust te blijven en stap voor stap naar ons einddoel te werken.

Dankzij deze aanpak zijn we niet alleen veel zichtbaarder geworden met de projecten die we hebben uitgevoerd, maar ook in het delen van onze kennis en expertise.

We zijn niet alleen veel zichtbaarder geworden met de projecten die we hebben uitgevoerd, maar ook in het delen van onze kennis en expertise.

Rens en later ik zagen het voor ons, nu is het tijd om het aan andere te laten zien.

#6 van 'know how' naar 'show how'

Onze transitie van 'know how' naar 'show how' laat zien wat we hier samen bereiken en welke mooie resultaten we leveren. Dit komt ook tot uiting in onze website-updates die nu veel beter passen bij wie we zijn en de klanten die we bedienen, en in de klantcases die we delen op LinkedIn en Instagram.

Zal ik WYS aanraden? Absoluut.

nog MEer klantverhalen waar wij trots op zijn.

Onze klanten + b2b marketing = 🧗

We zijn het er allemaal over eens dat marketing zinvoller en persoonlijker kan zijn.